.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فاجعه زیست محیطی زغال باطله « کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی » برای مازندران !
باطله های کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی که این روزها همچون کوهی جلوه نمایی می کند ، نگرانی های شدید زیست محیطی را ایجاد کرده است و سلامت مردم منطقه و حتی استان را به مخاطره انداخته است .....+ نظرات قابل تامل کاربران
شمال نیوز : باطله های کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی که این روزها همچون کوهی جلوه نمایی می کند ، نگرانی های شدید زیست محیطی را ایجاد کرده است و سلامت مردم منطقه و حتی استان را به مخاطره انداخته است .....
 باطله های کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی که این روزها همچون کوهی جلوه نمایی می کند ، نگرانی های شدید زیست محیطی را ایجاد کرده است  و سلامت مردم منطقه و حتی استان را به مخاطره انداخته است .....+ نظرات قابل تامل کاربران

شمال نیوز : زغال سنگ استخراج شده از معادن ، محتوی مواد زائد بسیاری می باشد که به همین منظور و جهت بازدهی کوره های فولاد سازی تحت عملیات زغالشویی قرار می گیرد ولی د راین مرحله باطله هایی از این فرایند عملیاتی حاصل می شود که بدلیل انتشار آلاینده ها به محیط ، آلودگی های زیست محیطی وسیعی را بدنبال دارند .

به گزارش شمال نیوز، آلودگی کارخانه زغال شویی البرز مرکزی اما  بسیار قابل لمس است، اگر سری به البرز مرکزی بزنید با حجم عظیمی از باطله‌های این کارخانه زغال‌سنگ مواجه می‌شوید.

میلیون ها تن باطله زغال‌سنگ که امروز مانند یک کوه بلند قد علم کرده است، حاصل فعالیت‌های این کارخانه است .

باطله های کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی که این روزها همچون کوهی جلوه نمایی می کند ، نگرانی های شدید زیست محیطی را ایجاد کرده است  و سلامت مردم منطقه و حتی استان را به مخاطره انداخته است .

متأسفانه شیرابه‌های این کوه زغال باطله با بارش هر بارانی به رودخانه و زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود و محصولات این زمین های کشورزی سر سفره مردم رفته و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ... 

دپوی باطله های حاصل از زغال های بیرون آمده از کارخانه البرز مرکزی در نزدیکی رودخانه تلار ، موجی از نگرانی را بوجود آورده است و دیواره احداث شده  میان پسماند دپو شده و رودخانه هرگز نتوانست این نگرانی ها را کاهش دهد ، زیرا  با بارش باران به رود رسوخ کرده و فاجعه زیست محیطی را رقم زده است .

 



منطقه سوادکوه هم به عنوان محل فعالیت این کارخانه از مناطق باران خیز به شمار می رود و بارش ها بر رخنه باطله های خطرناک کارخانه زغال سنگ به رودخانه می افزاید و رودخانه تلار که از مسیر 5 شهرستان استان عبور می کند را آلوده می سازد .

فاجعه آلایندگی کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی تا آنجا پیش می رود که علاوه بر خطر برای آبزیان و گیاهان  حاشیه این رودخانه ، جان انسان ها را نیز به خطر می اندازد .

ماهیگری و آب بازی تابستانی جوانان و کودکان در رودخانه آلوده ای که  از سرمنشا کارخانه زغالسنگ البرز مرکزی آغاز می شود فاجعه دیگری را نمایان می سازد که قطعا مدیران این کارخانه باید پاسخگوی آن باشند .

این رودخانه که با عبور از 5 شهرستان به دریای خزر می ریزد ، این آلودگی را با خود برده و قصه غم انگیز دیگری را هم رقم زده است .

البته طرح‌هایی از سوی مسئولان این کارخانه برای حل معضلات زیست‌محیطی ارائه‌شده اما روندی لاک پشتی داشته و هنوز نتوانسته راهگشا باشد و همچنان شاهد خجم عظیمی از باطله های خطرناک و تهدید محیط زیست و سللامت مردم می باشیم .

در همین راستا به سراغ معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران رفتیم تا از چند و چون این ماجرا بیشتر مطع شویم .

دکتر محمود علی رکنی با تایید مشکلات زیست محیطی در کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی گفت : سال های است که پسماند کارخانه البرز مرکزی در کنار رودخانه تلار تخلیه و ظی سال های گذشته انباشته شده است و آسیب زیست محیطی شدیدی به رودخانه تلار وارد می کند .

این مسئول مهمترین بحث زیست محیطی این کارخانه را ورود پسماندها به رودخانه عنوان و افزود : یک دیواره سد مانندی در کنار رودخانه ساخته شده است  که نگذارد آن پسماند به درودخانه بریزد  ولی با زیاد شدن حجم باطله ها و بارش باران پسماند ها با باران شسته شده و آلودگی وارد رودخانه می شود .

وی ادامه داد : درون این دیواره سد مانند حدود دو میلیون پسماند تا امروز وجود دارد و با تحقیقاقاتی که بنده کردم روزانه حدود 250 تن به این پسماند اضافه می شود . اخیرا یک واحدی آمده و گغته که من می آیم و این باطله ها را دریافت و آن را پردازش می کنم  و ذغال از آن ها دریافت می کنم . روزانه این واحد حدود 500 تن پردازش می کند که در عبارتی دیگر 250 تن که روزانه کارخانه تولید باطله تولید و 250 تن هم از دیواره سد مانند دریافت که حمعا 500 تن می شود ولی در آخر بخشی از این پسماند ها را دریافت و بخشی دیگر را بر می گردانند به همان دیوارهای سدی قبلی و حجم آن اضافه می شود. هرچند  این واحد ادعا دارد که این 500 تنی که ما می گیریم 250 تن آن را استقاده و بقیه را در زیر ساخت ها و جاده سازی برای ساخت آسفالت و البته مصالح ساختمانی می دهیم .

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران با ابراز نگرانی از مشکل زیست محیطی در کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی اظهار داشت :  حدود یک ماه و نیم پیش این دیواره به همراه پسماندهای خود ریزش کرد و درون رودخانه ریخت شده است که به رودخانه و محیط زیست آسیب زیادی رسانده است و الان این پرونده در دستگاه قضایی پیگیری می شود و مجموعه محیط زیست هم از این کارخانه  شکایت کرده است . الان هم این پسماندها بصورت یک کوه بزرگ تشکیل شده است و با اینکه ادعا می شود روزانه 500 تن از این پسمادها را کاهش می دهیم با توجه به توضیحاتی که قبلا گفتم ما همچنان نگرانی خود را داریم و درخواست ما این است که این واحد فرایند خود را شتاب بیشتری ببخشد ودر استانداری نیز جلسه نظارتی داشتیم و خواستار تسریع در روند کاهش باطله ها شدیم  تا این میزان از پسماندها کاهش یاید . چون کار بسیار زمانبری است و هر چه پسماند بماند مشکل ساز تر و آسیب زا تر برای محیط زیست است .

دکتر محمود علی رکنی در پایان با تاکید فراوان به لزوم حل مشکل زیست محیطی در کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی تصریح کرد :  کشاورزان برای کشاورزی آب رودخانه تلار استفاده می کنند و دام ها از آن می نوشند و برای شالیزارها استفاده می شود و در نهایت به دریای خزر می ریزد و برای آبزیان مضر است و بعد انسان می خورد که این فرایند آسیب زیادی را به انسان و محیط زیست وارد می کند و باید این مشکل بزرگ را که لطمای بزرگ به محیط زیست وارد می کند هر چه زودتر رفع شود .

« شمال نیوز » در راستای رسالت اطلاع رسانی شفاف و مسئولانه ، گفتگوهای دیگری نیز با مردم و مسئولان در این ارتباط و مشکلات دیگر کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی بانجام رسانده است که بزودی و در بخش های متعدد خبری و تحلیلی منتشر می شود .

امید است مدیران شرکت زغال سنگ البرز مرکزی به سلامت مردم و حفظ محیط زیست اهدمیت  داده و هر چه سریعتر به وضعیت نابسامان فعلی خاتمه دهند .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سید 28 مهر 1398
واییییییییییییییی . چه فاجعه بزرگی . این حجم آلودگی چرا تا حالا اطلاع رسانی نشد تا فکری بشود . پس از بچه های بی گناه که تابستون ها در تلار آب بازی می کنند خیلی آسیب دیدند .
حبیب 28 مهر 1398
نوشدارو پس از مرگ سهراب ؟!!!

چرا الان اطلاع رسانی می کنید . با این اوصاف خیلی از محصولات کشاورزی که ما می خوریم به شدت آلوده است . خدا ازشون نگذره که فقط به پیشبرد کار خودشون فکر می کنن . از سازمان محیط زیست استان میخام تا برخورد فوری و فانونی داشته باشند . بدون هیچ اغماضی
نا شناس 28 مهر 1398
شنیده ها حکایت از آن دارد که بزودی دکتر سید علی علوی بعنوان مدیر کل منابع طبیعی مازندران ساری انتخاب می گردد.
سبحاني 28 مهر 1398
اين اهمال و سهل انگاري متوجه سازمان محيط زيست استان مي باشد ساليان درازي است كه اين باطله ها در آنجا دپو شده است و سازمان محيط مسوليت قانوني در برخورد سريع و صريح با چنين موارد تخلف و آلودگي محيط زيست را دارد اما مشاهده مي شود كه معاون نظارت و پالايش سازمان اكنون و در مصاحبه با شمال نيوز مي فرمايند كه از شركت شكايت كرديم آيا اين همه سهل انگاري پس از اين همه سال از يك دستگاه نظارتي در موضوعي با اين درجه حساسيت پذيرفتني است
سوادکوهی 28 مهر 1398
نباید به بهانه اشتغال و درآمد اجازه این جنایت بزرگ داده شود . آیندگان همه ما را نفرین می کنند که چرا با محیط زیست اینگونه کردند و شما سکوت کردید . آقای مدیرعامل جوابگو باش
نا شناس 28 مهر 1398
البته دپوي اين حجم از پسماند ذغال بيش از دو دهه مي باشد. كه دوستان رساني و محيط زيست ظاهرا" همين ديروز و امروز بيدار شدن و يا اينكه خبري دست اول نداشته اين موضوع را مطرح كرده اند . اگررررررررر كارخانه كك ر مي افتاد بخشي از اين مشكلات حل مي شد. اگر مسئولان استان همت داشتند كار به اينجا نمي كشيد اين موضوع خيلي ربط به مسئولان كارخانه ندارد. خانه از پاي بست ويران است.
سبحاني 28 مهر 1398
به دوست ناشناس بايد عرض كنم كه خدا را شكر كه كارخانه كك سازي راه اندازي نشد چون خود كك عوارض زيست محيطي بسيار وسعيتر و عميق تر از دپوي باطله در پي دارد دپوي باطله ناشي از سو مديريت و بي لياقتي است اما كك سازي يك تصميم غلط مديريتي بود كه خدا را شكر ظاهرا رفع بلا شده است كارخانه كك سازي بايد در مناطق كويري احداث شود نه در مناطق جنگلي يا مسكوني بهرحال جا دارد از مسيولين محيط زيست كه اجازه احداث چنين كارخانه اي را نداداند تشكر و قدرداني كنيم
مهندس علی 29 مهر 1398
آقا جان اگر بلد نیستید چگونه معظلات زیست محیطی را حل کنید ، بروید از کشورهای دیگر الگو برداری کنید .
دلسوخته سوادکوه 29 مهر 1398
ضعف شرکت البرز مرکزی بیش ازاین هاست.دوران مهندس آرمان دوران طلایی شرکت البرز مرکزی بود.الان متاسفانه با روی کار آمدن افراد ضعیف اوضاع خوشی ندارد. مسئول حقوقی آن شرکت فامیل مدیرعامل اسبق است و ازاین طریق جذب شده است. بخش های مختلف همین طور- همه با رابطه خانوادگی و... از نیروهای بومی متاسفانه کمتراستفاده می شود.جوانان سوادکوه آواره استان های دیگه هستن ولی از شهرهای دیگراستان سرویس ایاب و ذهاب دارد.خروجی شرکت چیست خدا میداند. جای بزرگانی چون مهندس فعالیان عزیز در این مجموعه خالیست.البرز دیگر جایگاه البرز قدیم را ندارد.
سوادکوه سرزمین دو خورشید 29 مهر 1398
یه روزهای همه نان سوادکوه را میخوردن حالا امدن تو منطقه بکر ما همه چی رو دارن برداشت میکنند شن ماسه زغال گچ انواع سنگهای فقط الودگی نسیب ما بومیها شده
شهروند 29 مهر 1398
اخه چرا الان ن ن ن...همیشه دست رو دست میذارید تا مشکل پیش بیاد بعدش بگید فلان شد و بهمان شد.....چرااااااااا؟؟؟؟؟ پس مسئولین ذیربط کجا بودن تا الان......مسئولین محیط زیست چرا اغماض دارن ن ن....علاج قبل از فاجعه مهمه نه حالاااااا.
بسیار متاسفمممممم
بی سواد 30 مهر 1398
نکته قابل توجه : البرز مرکزی مسئول حقوقی داره ولی بنده خدا نمیدونم به چه دلیل چندتامشاور حقوقی گرفته.پس کار مسئول حقوقی چیه با حقوق بالایی که داره میگیره؟؟؟؟؟ بماند که در جایگاهش در حد البرز مرکزی بزرگ نیست.ازاین بگذریم..
ببخشید دور ازجون دوستان: اصطلاح مازنی داریم : کته کته بازار بهیه البرز
یک فرد مطلع 1 آبان 1398
اسناد و مدارکی از نابسامانی مدیریتی در البرز مرکزی دارم که به ایمیل شمال نیوز ارسال می کتم . شماره تماس من هم بصورت محرمانه در خدمت شماست . لطفا آن را انتشار دهید تا مدیرعامل کرمانی بداند مازندرانی ها از آن آدمها نیستند که در مقابل .................... سکوت کنند .
کارگرذغالشویی 1 آبان 1398
از مردم شریف استان درخواست عفو و بخشش دارم . من و همکارانم زحمت می کشیم تا نان خانواده را بدهیم و در این فاجعه بی تقصیریم . حساب ما را از مدیرانی که حقوق های بالا می گیرند جدا بدانید و بارها برادرانه به این ها تذکر دادیم اما نمی شنوند . مردم ما را نفرین نکنند . ما فقز کارگریم و مدیران ما باید جواب بدن . آقای متصدی جواب این فاجعه رو بده

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.154 seconds.